Vandaag is het De Dag van de Thuiswerker. Als je vanuit huis werkt biedt het nieuwe werken zeker voordelen. Maar je kunt ook tegen thuiswerkproblemen aanlopen. In deze blogpost geven we je tips hoe je van het werken op afstand een succes kan maken door je tijd slim in te delen. Zó krijg je weer grip op je thuiswerkdag.

Haal meer uit je thuiswerkdag (beeld Unsplash: Carl Heyerdahl)
De Dag van de Thuiswerker
16 maart is uitgeroepen tot de Dag van de Thuiswerker. Sinds de coronacrisis werken veel mensen thuis. En dat geldt met name voor kantoorbanen. Het is nu een jaar geleden dat thuiswerken de norm werd. In het begin was het nieuwe werken leuk en spannend. Veel mensen ontdekten de voordelen van thuiswerken.
Thuiswerken is natuurlijk niet nieuw. Ook vóór de thuiswerknorm was er al een groep mensen die altijd vanuit huis werkt. Heel veel ZZP’ers bijvoorbeeld, of mensen met een aandoening. Een thuiswerker heeft soms te maken met diverse stigma’s en onbegrip vanuit de maatschappij. En dat is ontzettend zonde. Ook vanuit huis kun je enorm hard werken, iets voor mensen betekenen en jouw steentje bijdragen aan de maatschappij. Met de hashtag #dagvandethuiswerker worden thuiswerktoppers in het zonnetje gezet.
Voordelen van thuiswerken
Je kan ’s morgens nog wat langer in je bed blijven liggen want die tijd was je anders kwijt met reizen naar je werk, of nog onzinniger, in de file staan. Vaak ben je als je thuiswerkt een stuk productiever omdat je minder afleiding van collega’s hebt. Een ander groot voordeel is dat je meer vrijheid hebt. Je deelt lekker je eigen dag in.
Nadelen van thuiswerken
Weg van de drukke kantoortuin zouden we eindelijk de rust vinden om eens lekker door te kunnen werken. Althans, dat was het idee. De praktijk van het thuiswerken blijkt toch vaak anders. Na een jaar verplicht thuiswerken maken we de balans op en is het werken vanuit huis niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Als je veel of alleen nog maar thuiswerkt zijn er echt wel dingen waar je tegen aanloopt.
Hele dagen staren naar je laptopscherm aan de keukentafel
Als je bijvoorbeeld geen rustige en goed ingerichte thuiswerkplek hebt dan ga je dat echt merken. Te lang aan de keukentafel naar een laptop staren is niet goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Heb je wel een aparte kamer voor je werkplek dan komen de muren op een gegeven moment op je af. En je mist de sociale interactie met je collega’s. Zoals gewoon even gezellig kletsen bij de koffieautomaat.
Continue ‘aan staan’
Ook het scheiden van werk en privé is lastiger voor thuiswerkers. Het lijkt wel alsof je altijd ‘aan staat’. En het gevoel van extra moeten presteren neemt toe. En dat geldt ook voor het digitaal beschikbaar zijn en bereikbaar zijn. Je hopt van de ene naar de andere Zoom of Teams meeting. En als er geen digitale vergadering staat ingepland dan word je spontaan gezoomd of geteamd door je leidinggevende of collega’s met vragen.
Als je altijd bereikbaar bent, kun je niet productief meer zijn, zo simpel is het
Communiceren op afstand
Bij werken op afstand neemt het gebruik van andere communicatiemiddelen een vlucht. Voorheen op kantoor liep je even naar je baas of je collega’s voor een kort overleg of een praatje. Of je gebruikte de interne telefoon om even snel wat na te vragen bij een andere afdeling. Nu we massaal thuiswerken is dat veranderd. Niet iedereen heeft een telefoon van de zaak. Dus maken we volop gebruik van andere communicatiemiddelen. We gaan we chatten om kleine dingen te overleggen, we plannen de ene na de andere Zoom meeting in of we gaan eindeloos heen en weer mailen om tot oplossingen te komen.
Overwerken om deadlines te halen
Aan het einde van je thuiswerkdag ben je door alle online meetings, appjes, chatgesprekken en de niet aflatende stroom van berichtjes in je mailbox niet meet toegekomen aan je focustaken. De routine en regelmaat van de werkplek is verdwenen. Om toch je deadlines te halen ga je ’s avonds alsnog aan je kerntaken beginnen. Dan heb je tenminste geen last van inkomende Zoom calls of inkomende emailberichten. Conclusie? Als je thuiswerkt maak je extra uren om je zaken gedaan te krijgen.

Balans werk en privé (beeld Unsplash: Standsome Worklifestyle)
Slim je tijd in delen
Om weer structuur aan te brengen in je overvolle thuiswerkdag is het belangrijk om weer grip te krijgen in je dagindeling, waarbij jij zélf bepaalt wanneer je beschikbaar of bereikbaar moet zijn. En wanneer niet, zodat je je kunt focussen op je kerntaken. Time management begint met een strakke dagplanning van je digitale agenda.
Grip op je thuiswerkdag
Plan blokuren in waarin je niet gestoord wil worden en plan ook vaste momenten in waarop je je mailbox checkt en mailtjes beantwoordt. Als je dat drie keer per dag doet dan is dat meer dan voldoende. Als je je hieraan houdt dan gaan je collega’s daar ook rekening mee houden. Ze weten dan wanneer ze een reactie van je kunnen verwachten.
Wat is belangrijk en wat niet?
Wat ook heel belangrijk is om weer regie te krijgen over je thuiswerk dag is prioriteiten stellen. Als alles belangrijk lijkt en prikkels zoals digitale communicatie je steeds afleiden, dan is het prioriteren van je thuiswerktaken een echte must. Het verlost je van keuze-stress en je leert hoe je makkelijk hoofd- en bijzaken kan scheiden.
Focussen voor balans
Door je tijd slim in te delen bij het thuiswerken kun je je voortaan focussen op de werkzaamheden die er écht toe doen en dat zorgt ervoor dat je deze makkelijker gedaan krijgt. Niets fijners dan deze taken van je to-do lijst te kunnen afvinken. Je komt weer in balans. En dat geeft heel veel voldoening aan het einde van je thuiswerkdag!

Online vergaderen (beeld Unsplash: Chris Montgomery)



Vind het echt knap dat mensen dit al een jaar volhouden. Thuiswerken verreist toch wel de nodige discipline om niet te gaan verslonzen qua werk.
Goed artikel. Ik werkte altijd al vanuit huis, maar nu de man ook al een jaar thuiswerkt merk ik echt dat het wederzijds begrip minimaal is geworden. Ik zit altijd aan de keukentafel (lekker ergonomisch maar niet heus), maar voorheen ging ik nog een paar keer per week naar blogevents in Amsterdam en zorgde dat voor de nodige afleiding. En liep ik ook veel meer. De man sluit zich op in zijn werkkamer en laat nagenoeg alles aan mij over (want hij heeft het erg druk – ik niet…). De irritaties die ook naar boven komen is dat hij – nu niet meer inmiddels – zomaar steeds binnen kwam drentelen en altijd perse om 12 uur wilde lunchen. De broodjes die daarvoor uit de vriezer moesten worden gehaald kon ik wel doen (want hij was erg druk). Je leest. Wat mij betreft mag deze periode weer over zijn. Hij lekker op pad en ik ook weer. En het dan goed hebben als je met zijn allen thuis bent. En veel minder op elkaars lip zitten.
Super handig artikel, vooral het nieuwe werken is wel echt thuiswerken…
Hier altijd al vanaf dat we eigen bedrijven kregen een strak schema betreft thuiswerken, en dat werkt nog steeds. Dingen inplannen en niet tussendoor gaan lopen lanterfanten, haha
Ik heb altijd best veel issues, maar thuiswerken gaat me gelukkig goed af. Maar ik werkte dan ook al vanuit huis, dus het was voor mij niet nieuw.
Mijn man zit veel meer achter zijn beeldscherm sibds hij thuis werkt. Hij neemt minder pauzes dan als hij op kantoor zit. We proberen wel samen tussen de middag een half uur te wandelen
Ik ben nog opzoek naar een goede stoel voor het thuiswerken. Zodat ik geen spierpijn meer heb en een goede zithouding heb.