Gebruik jij Instagram voor de promotie van jouw webshop? Heel slim! En gebruik je ook Linktree als handige tool om meer linkjes in je bio kwijt te kunnen? Niet doen! Ik heb het perfecte en gratis alternatief voor Linktree voor je gevonden. Het genereert veel meer doorkliks met direct traffic naar jouw webwinkel en biedt nog veel meer voordelen. Ook handig voor je blog of website!

Meer linkjes in je Instagram profiel
Instagram is onmisbaar voor webshops. Je kunt eindeloos veel productfoto’s en sfeerfoto’s van je assortiment delen in je feed. Je deelt je laatste nieuwtjes, zoals binnengekomen collecties en behind-the-scenes beelden in je instastories met je fanbase. Met al die content die je deelt is het lastig dat Instagram maar één plek en mogelijkheid biedt om een aanklikbare url te plaatsen. Namelijk in de bio van jouw Instagram profiel. In je captions kun je wel urls typen, maar die doen het niet.
Daarom laat je al jouw Instagram feed en stories verwijzen naar die unieke link in jouw bio. Je kunt kiezen voor de url naar je webshop, of bijvoorbeeld bij elke nieuwe post een andere deeplink naar het betreffende artikel. De tool Linktree speelt daar handig op in. Linktree is een soort landingspagina die het mogelijk maakt om meerdere urls te tonen waarbij je kunt kiezen voor een gratis of betaalde versie.
De nadelen van Linktree op een rijtje
Linktree klinkt als een handige truc om meer urls in je bio te tonen. Veel webwinkels maken er dankbaar gebruik van, maar realiseren zich niet dat het ook nadelig kan werken voor je webshop. Ik leg je uit waarom.

#1: Minder traffic naar je webshop
Het grote nadeel van Linktree is dat alle traffic vanaf je goedbezochte Instagram account niet direct bij jouw webshop terecht komt. Nadat je al die fans en volgers met je mooie posts, captions, feed en stories hebt weten te overtuigen om op die ene url in je bio te klikken, dan belanden ze op Linktree. Dit is weer een extra stap die jouw potentiële klanten moeten nemen om bij jouw webshop te komen.
Die eerste klik in je link in bio is dus geen verkeer voor jouw webwinkel, maar voor Linktree! Eigenlijk krijgt Linktree dus al die bezoekers van jou cadeau en worden het pas jouw webshop bezoekers op het moment dat ze daadwerkelijk doorklikken. Maar dat weet je dus niet of ze dat wel doen. Er zullen natuurlijk mensen zijn die daarna doorklikken op de link van hun keuze. Maar er zijn ook veel mensen die besluiten dat niet te doen. De twijfelaars of de mensen met haast, en die ben je dus kwijt! Je hebt dus geen idee hoeveel mensen er daadwerkelijk op de link in bio klikken. Gemiste kans toch? Om deze reden zie je nu een trend dat meer instagrammers stoppen met het gebruik van Linktree. Dit kan kan leiden tot een toename van 50% in het directe verkeer. En dat is wat jij als webwinkelier toch ook wil?
#2: Niet goed voor je SEO
Google rankt jouw webwinkel niet op jouw social media kanalen maar ziet de traffic vanuit jouw social media kanalen wel als populariteitsfactor. En dat is weer gunstig voor je SEO en vindbaarheid. Als jouw shop veel bezocht wordt vanuit bijvoorbeeld Instagram, dan gaat Google er vanuit dat er waardevolle en relevante informatie op je site staat. Als mensen die vanuit jouw bio op de link klikken eerst op Linktree terechtkomen dan ziet Google dat niet als social verkeer, maar als een referral. En dat blijkt dus nadelig nadelig te zijn voor je populairiteitsindicatie op Google.
#3: Zonde van je branding
Linktree biedt zowel een gratis als betaalde optie. Bij de gratis versie kun je kiezen uit vier basis ontwerpen om de lay-out aan te passen in je Linktree landingspagina. De kans is heel groot dat deze designs niet aansluiten bij je branding, oftwel de look en feel van jouw Instagram Feed en jouw webshop. Bovendien wordt het logo van Linktree getoond in plaats van het logo van jouw webwinkel. De betaalde versie kost je daarentegen 62 euro per jaar en biedt vijf extra designs en een custom-functie. Zonde van het geld als je bedenkt dat er een veel beter en gratis alternatief is voor Linktree. Wat ik zelf ook altijd een groot nadeel vind is die lelijke linktree link in je zorgvuldig samengestelde Instragram profiel. Zelf vind ik het fijner om een gewone url te zien in iemand’s bio, zodat ik weet met wie ik te maken heb.

Hoe voeg je dan wél meerdere links toe aan je Instagram bio?
De oplossing is niet alleen heel simpel maar bovendien ook gratis, SEO vriendelijk, perfect matchend met je branding en je krijgt er meer webshop bezoekers door. Maak je eigen landingspagina, speciaal voor verkeer afkomstig van Instagram in jouw webwinkel.
De 7 voordelen van je eigen Instagram landingspagina
- Jouw Instagram bezoekers – en dus ook potentiële klanten – komen direct bij jouw webwinkel terecht. Precies daar waar ze je wilt hebben nadat je ze via je pakkende stories en inspirerende posts hebt kunnen verleiden om op de link in je bio te klikken. Je bezoekers zijn binnen! Al je moeite wordt beloond met het ultieme doel, al die Instagrammers naar je webshop leiden, dat vergroot je conversie.
- Jouw Instagram bezoekers komen niet meer via een omweg (extra stap/referral) bij jouw webshop. Dit verkleint de kans op twijfelaars en afhakers en zal het verkeer vanuit Instagram naar jouw webwinkel aanzienlijk doen toenemen
- Het is perfect voor je branding, je Instagram fans zien dat ze gelijk op de juiste plek zijn beland. Het is herkenbaar en dat voelt goed en vertrouwd. En dat is veel waard, toch?
- Je kunt de landingspagina voor je Instagram verkeer helemaal zo inrichten en vormgeven zoals jij dat wilt, helemaal passend bij jouw branding, look & feel.
- Je SEO krijgt een boost en je kunt de resultaten direct meten in Google Analytics.
- Je maakt geen reclame meer voor Linktree, maar voor jouw eigen webshop. En daarom zit je toch op Instagram?
- Het is helemaal gratis!
Zó maak je in 5 stappen een landingspagina, een gratis alternatief voor Linktree
- Log in op de site van je webshop. Maak een nieuwe pagina aan, bijvoorbeeld een informatiepagina aan in je webshop of een pagina in je blog.
- Geef deze nieuwe pagina een naam, bijvoorbeeld ”link in bio” of ”Instagram”, ”klik hier” of ”meer info”, de keuze is aan jou. Zorg ervoor dat het een korte en heldere url wordt, bijvoorbeeld www.hippeshops.nl/linkinbio.
- Plaats je eigen koptitels of teksten met daaronder de urls, of maak je eigen buttons en links en wat je nog meer op die pagina wilt hebben. Je kunt deze pagina steeds bijhouden en actueel houden, net zoals je bij Linktree deed. Je kunt bijvoorbeeld een mix maken van vaste onderwerpen (nieuwsbrief, info, voorwaarden ,etc.) en wisselende actuele topics (je laatste blogposts, een link naar de producten van je laatste posts, etc). Klik hier voor een voorbeeld hoe de Instagram landingspagina van HippeShops er uit ziet.
- Publiceer de pagina, kopieer de link van de pagina en plaats deze in het profiel van je Instagram account, zie voorbeeld.
- Check nog even hoe je zelfgemaakte landingspagina er op je mobiel uit ziet want de meeste mensen bekijken dit op hun smartphone.

Heb jij nog een toffe tip die hier niet mag ontbreken? Tip onze redactie via het contactformulier.
[instagram-feed]



Wat je beschrijft klopt helemaal. Om die reden ben ik nooit met linktree gaan werken. Overigens wel een erg slimme marketing strategie van linktree, die waarschijnlijk niet lang stand houdt. Zelf heb ik geen aparte pagina voor social media, maar verwijs ik gewoon naar mijn homepage. Daar staan namelijk ook allerlei linkjes op. Ik heb dan ook geen webshop, maar een blog. Dus in mijn geval zullen mensen ook naar mijn homepage komen voor de artikelen.
Wat een handige blog, ik had van beiden nog nooit gehoord eigenlijk. Wat stom dat linktree ook direct alle bezoekers van jou erbij krijgt, voor hun wel slim bedacht natuurlijk
Ik snap niet, waarom dit beter is dan gewoon je eigen url? Dus gewoon in jouw geval: http://www.hippeshops.nl? Dan kom je toch ook gewoon uit bij jouw site? En het scheelt weer een tussenstap.
Hoi Jeannet, je komt dan inderdaad uit bij deze website maar niet perse bij de pagina of de blogpost waar op dat moment specifiek naar wordt gerefereerd in de posts of stories op Insta 😉