Afknappers en valkuilen

Webwinkels zijn van harte welkom om zich aan te sluiten bij HippeShops.nl mits ze de hippe toets der kritiek in de HipScan positief hebben weten te doorstaan. Jammer genoeg komt het geregeld voor dat we shops moeten afwijzen die niet volgende punten hebben gescoord. Op deze pagina hebben we de criteria, veelvoorkomende valkuilen en afknappers voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

Hoe onderscheidend en vernieuwend is jouw shop en jouw assortiment?

We kijken bij HippeShops kritisch naar de shops en hun webshopassortiment. Schrijven is onze passie en daarom gaan we alleen een samenwerking met webshops aan wanneer zij onze blogredactie genoeg inspiratie bieden om er enthousiast over te kunnen schrijven. Wij houden niet van dertien-in-een-dozijn winkels met alweer hetzelfde assortiment of dezelfde stijl collectie die al overal op internet te vinden zijn. Dit geldt vooral bij webwinkels met een hoog hobbygehalte, bijvoorbeeld handgemaakte sieraden of zelfgemaakte textielproducten zoals slabbetjes, vlaggenlijnen en luiertaarten. Vaak allemaal in dezelfde (gedateerde) ruitjes en stippen patronen.  Wij krijgen waanzinnig veel Hipscan aanvragen van onder meer sieradenshops en webwinkels met (gepersonaliseerde) kraamcadeaus binnen. Veel vrouwen beginnen enthousiast, vaak als uit de hand gelopen hobby, een webwinkel in deze producten. Maar ze staan er niet bij stil dat de (online) markt al verzadigd is van dit soort artikelen en geen toegevoegde waarde meer te bieden heeft. Het is dus belangrijk om je te onderscheiden van de rest en de massa als je een plekje wil verwerven op HippeShops. Zorg voor een geheel eigen en vernieuwende look, assortiment en uitstraling.

De hippe shop met de X-factor

Vaak missen we de X-factor bij een shop. Een shop die onze aandacht trekt is een shop met een unieke look en een vernieuwende collectie met producten die we nog niet vaak (of helemaal niet) online hebben gespot. Dát is een shop die ons nieuwsgierig maakt en waar we over willen bloggen. Wij raden je aan om kritisch naar je UPS te kijken (Unique Selling Proposition), don’t fit in, stand out! Ga eens bij jezelf na: Waarom is jouw shop uniek? Waarom zouden we bij jou gaan shoppen en niet bij je concurrent? Hiermee doelen we niet op je lage prijzen, je fantastische service of het feit dat alles met liefde handgemaakt of zelf ontworpen is. Dit zijn argumenten die je verdienstelijk maken, maar niet uniek of onderscheidend ten opzichte van je concurrenten, en dat zijn er heel veel! Wat biedt jouw shop dat je elders niet snel op internet zult tegenkomen? Kun je dat in één zin verwoorden?

Passend bij de doelgroep

We vinden het belangrijk dat de sfeer van een webwinkel en de stijl van het assortiment goed moet aansluiten bij onze doelgroep. We zoeken shops die passen in de trendy stijl en eigentijdse uitstraling die we voor ogen hebben en onze doelgroep aanspreekt. Wij richten ons voornamelijk op hoger opgeleide vrouwen (25-55 jaar) – maar we zien tot ons grote genoegen ook vaker mannen – met gevoel voor stijl, oog voor trends, passie voor design, zelfbewust en maatschappelijke betrokken. Professionaliteit vinden we daarbij heel belangrijk, maar shops met een te commerciële of zakelijke uitstraling vinden we eerder saai en daarom niet bijzonder genoeg.

Afknappers

Wat we niet hip vinden maar wel geregeld tegenkomen zijn deze afknappers:

  • Taal- en spelfouten, dit is storend en niet professioneel. Tip: vraag iemand die er verstand van heeft om je teksten te controleren en te corrigeren.
  • Amateuristische productfotografie met wisselende achtergronden. Je hoeft echt geen dure camera’s aan te schaffen of dit uit te besteden voor veel geld. Met een beetje moeite en inzet en eenvoudige fotobewerking kun je al zelf mooie vrijstaande productfoto’s (met witte achtergrond) maken. De klant kan het product niet voelen, ruiken of van dichtbij zien. Daarom is het juist bij verkopen op afstand belangrijk dat je veel aandacht besteedt aan goede en aantrekkelijke productfoto’s. Op de keukenvloer gefotografeerde artikelen zonder fotobewerking kunnen echt niet! Je webshop is geen Marktplaats! Tip: heb je geen tijd of middelen om foto’s te bewerken? Dan kun je dit met speciale HippeShops korting laten uitbesteden bij Removethebackground.nl. Je kunt ter kennismaking drie foto’s gratis vrijstaand laten bewerken.
  • Onprofessionele of gedateerde (oubollige) grafische vormgeving met van internet geplukte (saaie stock)foto’s of knipperende plaatjes. Zorg voor 1 typefont (lettertype) en ga op je homepage niet met schreeuwerige teksten werken (rood, onderstreept, etc.). Nog een tip, gebruik alsjeblieft nooit het typefont ‘comic sans’. Dat staat zeer onprofessioneel en komt infantiel en erg hobby-achtig over. En dat vinden wij alles behalve hip!!!
  • Onscherpe header of banner of zelf geknutselde plaatjes. Don’t forget, you never get a second chance to make a first impression! Online shoppers zijn zo weer weg als de eerste aanblik niet goed is. En wij ook….
  • Je hoeft echt geen dure webdesigner in de arm te nemen om je webshop van een hippe en professionele look te laten voorzien. Bij onze webpartner www.itsamodesign.nl kun je ook met een klein budget terecht voor goede grafische vormgeving, een eigen logo of beeldmerk en een hippe en scherpe header/banner.
  • Slechte navigatie; voorkom dat je bezoeker meer dan drie keer moet klikken om bij de juiste shopcategorie te zijn aangekomen (de zogenaamde jungle van de submappen waar niemand op zit te wachten). Het meest vervelend is als je na bijvoorbeeld vier muisklikken bij de gewenste categorie bent beland en dat de map dan leeg blijkt te zijn. Wat ons betreft een echte NO-GO!
  • Zorg voor een overzichtelijke indeling. Slechte vindbaarheid van de Algemene Voorwaarden vinden we een afknapper. Maak van je webshop geen doolhof of speurtocht, je klanten zijn immers met één muisklik weer weg en gaan liever naar de concurrent waar wel snel alle relevante info – die voor online winkelen belangrijk zijn – snel gevonden worden.

Wet Verkopen op Afstand

Wij zien dat sommige webwinkels niet (geheel) handelen conform de wet voor (ver)kopen op afstand. Webwinkeliers begaan vaak dezelfde fouten als het komt op het retourbeleid. Als reden wordt gemeld dat ze dat bij andere webshops ook zo hebben gezien en dan gemakshalve de voorwaarden klakkeloos overnemen. Copycats! Ons advies: niet doen! Kijk zelf op internet, bijvoorbeeld op de site van de Kamer van Koophandel wat je wettelijke plichten zijn als webwinkelier en leef deze na.

  1. Een veel gemaakte fout is dat webshops zich niet aansprakelijk (willen) stellen voor beschadigde of zoekgeraakte zendingen zodra deze aan de vervoerder zijn overgedragen. Artikel 7:11 in het BW stelt dat bij de verkoop op afstand de verkoper het risico draagt voor de levering tot het moment dat het bij de klant is bezorgd. Ook als de klant zegt dat het niet is aangekomen dien je als webshop het product nogmaals te versturen. Daarom is het verstandig om als verkoper bewijslast te dragen want bij een (volgens de klant) zoekgeraakte zending moet je als webwinkel kunnen aantonen dat het wel is aangekomen bij de klant.
  2. De nieuwe Europese regels die vanaf 2014 gelden bepalen dat de online consument bij elke aankoop of bestelling via internet het recht heeft om de koop binnen 14 dagen ongedaan te maken, zonder opgaaf van reden. Dit heet het herroepingsrecht en wordt ook vaak afkoelingsperiode of bedenktijd genoemd. Omdat de online consument vooraf geen mogelijkheid heeft een product goed te zien of te testen, acht de wetgever het noodzakelijk de online consument een ‘bedenktijd’ van veertien dagen te gunnen waarbinnen deze de aankoop,  zonder opgaaf van redenen, kan retourneren. Als de webwinkelier niet heeft voldaan aan de eerder genoemde informatieplicht, dan geldt een periode van drie (3) maanden waarbinnen de consument het artikel kan retourneren.
  3. Afgeprijsde artikelen (inclusief aanbiedingen, sale- en uitverkoop artikelen) mogen niet worden uitgesloten van het retourrecht. Bovendien vinden we het uitsluiten van sale producten bij het retourneren niet echt klantvriendelijk!
  4. Je mag niet verlangen dat een retourzending binnen een periode korter dan 14 dagen moet zijn aangemeld. De klant heeft immers 14 dagen bedenktijd. Je kunt dus niet melden dat de klant binnen 14 dagen mag retourneren maar dat dit wel binnen bijvoorbeeld 48 uur na ontvangst van de bestelling al aan de webwinkel kenbaar gemaakt moet worden.
  5. Je mag de klant niet verplichten om een reden op te geven waarom een product retour wordt gezonden. Natuurlijk wil je als webwinkelier je service verbeteren en wil je graag weten waarom een product niet aan de verwachting voldoet, maar eisen mag je dit niet.
  6. Indien de online consument gebruik maakt van het retourrecht dan dient het gehele aankoopbedrag te worden teruggestort. Het is niet toegestaan om uitsluitend te werken met tegoedbonnen. De online koop wordt hiermee immers niet ontbonden! De klant heeft altijd recht op niet goed = geld terug. Dit geldt ook voor alle afgeprijsde artikelen!
  7. Vergoeden van verzendkosten bij een retourzending. Je mag niet stellen dat alleen het aankoopbedrag van de producten wordt vergoed en dat de klant zowel de kosten voor het laten bezorgen en voor het retourneren voor zijn rekening moet nemen. De klant krijgt bij retourneren zowel de aankooprijs als de verzendkosten terug die zijn betaald om het product bij de klant thuis te krijgen (zie art 7:46d lid 3 – …kosteloze teruggave..). Bij een retourzending is de klant verantwoordelijk voor de kosten en de zending.
  8. Het uitsluiten van retourrecht bij artikelen waarvan de verzegeling is verbroken is alleen van toepassing op audio- en video-opnamen, computerprogrammatuur en producten van hygiënische aard. Voor wat betreft het openen van overige verpakkingen geldt dat de klant redelijkerwijs in staat moet worden gesteld om te bekijken of het artikel aan de verwachtingen voldoet. Je moet de klant in staat stellen te kunnen bepalen of het product deugdelijk is en voldoet aan de eisen.
  9. Het uitsluiten van retourrecht bij bepaalde artikelen uit het oogpunt van hygiëne (bijvoorbeeld oorbellen, ondergoed of make-up) is alleen toegestaan als deze producten verzegeld worden verzonden naar de klant.

Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden van een webwinkel moeten goed en snel te vinden zijn voor de online consument. Deze Algemene Voorwaarden zijn heel belangrijk, zowel de online consument als de webwinkelier worden hierdoor beschermd. Algemene Voorwaarden scheppen duidelijkheid over alle rechten en plichten die beide partijen hebben. Dus niet alleen een overzicht van bijvoorbeeld levertijden, betalingsmogelijkheden of verzendkosten, maar ook onderwerpen als garantie, overmacht, aansprakelijkheid en Wet verkopen op afstand horen thuis in goede Algemene Voorwaarden van een webwinkel. Ook mogen de identiteitsgegevens van de onderneming/ondernemer (vestigingsadres, telefoonnummer, KvK en BTW-identificatienummer) niet ontbreken. We krijgen nog wel eens de opmerking dat de Algemene Voorwaarden te vinden/zien zijn tijdens het bestelproces. Dit vinden wij niet genoeg. Wij willen dat onze bezoekers vooraf de voorwaarden kunnen inzien alvorens zij tot bestelling overgaan.

Privacy Verklaring

We zien nog wel eens dat een privacy verklaring ontbreekt op de site van een webwinkel. Zorg voor een duidelijk zichtbare en volledige privacy verklaring waarin in ieder geval de volgende onderwerpen aan bod komen: voor welke doeleinden worden persoonlijke gebruikt en op welke wijze. Vermeld ook of persoonlijke gegeven met derde partijen worden gedeeld en zo ja, op welke manier en met welke doeleinden; en tot slot vermeld het gebruik van cookies en de toepassing daarvan.

Klantenservice

Dit is niet verplicht maar raden we wel ten zeerste aan. Maak het je online bezoekers makkelijk en schep vertrouwen door duidelijk vindbaar je klantenservice onder de aandacht te brengen. Je kunt hierbij denken aan het vermelden van de bestelprocedure, de betaalmethoden die je aanbiedt, de vermelding van de verzendkosten en de verzendduur en de ruil- en retourservice en de voorwaarden die daar aan verbonden zijn. Je kunt deze onderwerpen ook vermelden in de vorm van een FAQ of Veel Gestelde Vragen pagina.