Wijziging Wet Verkopen op Afstand in 2014

Een webshop moet aan verschillende wetten en regels voldoen. Dit geldt dus ook voor alle Hippe Shops! De Europese Unie heeft nieuwe wetten aangenomen die uiterlijk in december 2013 in de Nederlandse wet doorgevoerd zullen worden zijn zijn met ingang van 1 januari 2014 van kracht. De eigenaren van webshops hebben vervolgens nog een half jaar de tijd om aan de nieuwe wetten en regels te voldoen. Het niet opvolgen van de nieuwe regels en wetten kan uiteindelijk resulteren in een boete. Deze aanpassingen moeten het voor de consument eenvoudiger maken om te kunnen bestellen in een ander EU-land.

Er zijn verschillende regels die gaan veranderen. Voor de meeste webshops zal dit gevolgen hebben. Hieronder staan de belangrijkste wetswijzigingen op een rijtje gezet.

Herroepingsrecht 14 dagen

De termijn waarin de online consument gebruik kan maken van het herroepingsrecht (ook wel bedenktijd, zichttermijn of afkoelingsperiode genoemd) bedraagt voortaan 14 dagen. Deze nieuwe regel zal voor de meeste webshops niet veel gevolgen hebben omdat vaak al 14 dagen gehanteerd wordt. Uitzondering geldt voor op maat gemaakte producten (volgens specificaties van de klant), bloemen, tijdschriften, kranten en downloads. De consument krijgt ook nog eens 14 dagen na aanmelding van het retour om daadwerkelijk retour te sturen!

Indien de consument de bestelling terugstuurt is de webshop verplicht het gehele aankoopbedrag inclusief de verzendkosten om de bestelling bij de klant bezorgd te krijgen te vergoeden. Wanneer de consument heeft gekozen voor een duurdere verzendmethode dan de standaard verzending is het voldoende om de kosten van de standaard verzendmethode te vergoeden. De retourkosten hoeven niet door de webwinkel vergoed te worden.

Elke webwinkel moet op zijn site aan de consument de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van het herroepingsrecht. Zorg dat de consument een retourformulier kan downloaden waarop de volgende zaken moeten worden ingevuld:

[expand title=”Modelformulier voor herroeping“] 

(dit formulier alleen invullen en terugzenden als u de overeenkomst wilt herroepen)

  • Aan [naam, adres, e-mailadres webwinkel]:
  • Ik/Wij* deel/delen(*) u hierbij mede dat ik/wij(*) onze overeenkomt betreffende de verkoop van de volgende goederen herroep/herroepen(*)
  • Besteld op(*)/Ontvangen op(*)
  • Naam/Namen consument(en)
  • Adres consument(en)
  • Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)

Maak van dit formulier een digitale versie die jouw klanten via je website kunnen versturen. Bevestig de ontvangst vervolgens middels een (automatische) e-mail. Deze e-mail zou je meteen kunnen gebruiken om de consument van verdere informatie te voorzien omtrent de retourzending, zoals de termijn waarbinnen dit moet gebeuren (14 dagen), naar welk adres ze het product terug moeten sturen en welke gegevens daarbij vermeld moeten worden.

[/expand]

 

Betalingsverplichting voor consument

Voortaan moeten webshops de consument ook kenbaar maken dat er een product of dienst besteld wordt waar een betalingsverplichting aan gebonden is. Indien het plaatsen van een bestelling inhoudt dat een button moet worden aangeklikt, dan moet die button op een goed leesbare wijze aangemerkt worden met alleen de woorden “bestelling met betalingsverplichting” of van gelijke strekking. Dit klinkt overbodig, omdat het logisch lijkt dat je bij het bestellen van een product een betalingsverplichting hebt. Toch kan de klant de overeenkomst ontbinden als dit niet kenbaar gemaakt wordt.

Geld terug binnen 14 dagen na retourzending

Het is momenteel verplicht om binnen 30 dagen geld terug te storten op de rekening van de klant als de producten zijn geretourneerd. Vanaf december moet het geld binnen 14 dagen teruggestort zijn.

Levering binnen 30 dagen

Webshops worden verplicht producten binnen 30 dagen na bestelling te leveren. Hier mag alleen van afgeweken worden als de koper expliciet toestemming geeft voor een langere levertijd. Als de leveringstermijn wordt overschreden heeft de koper het recht de bestelling te annuleren.

Garantie

De klant moet goed worden geïnformeerd over de wettelijke garantietermijn. De overheid heeft voor producten wettelijk vastgesteld wat de minimale wettelijke garantie is, voor mobiele telefoons is dit bijvoorbeeld 2 jaar.

Klachtenprocedure

Klanten moeten door de webshops duidelijk worden geïnformeerd over de klachtenprocedure die gehanteerd wordt.

Waarom zijn er nieuwe regels?

De Europese Unie wil de verschillen tussen de webshops in de lidstaten verminderen. Dankzij de nieuwe regels wordt het voor de consument toegankelijker producten en of diensten te bestellen in webshops uit andere EU-lidstaten. Er is voor de consument meer duidelijkheid omdat er vanaf december standaard regels komen die de webshops in alle EU-lidstaten moeten gaan volgen.